RECONNECT: de voordelen toegelicht door Jan Heyvaert - AG Employee Benefits
RECONNECT: the benefits explained by Jan Heyvaert

Gepubliceerd op 08/12/2022

DELEN

Een medewerker met kanker? RECONNECT biedt praktisch advies.

​​​Interview met Jan Heyvaert​

Bij AG steunen we RECONNECT, een project van Stichting tegen Kanker met tips en advies voor managers. Dit partnership sluit perfect aan bij onze maatschappelijke rol. Jan Heyvaert, Chief HR & Sustainability Officer bij AG, licht dit graag toe.


AG is al 10 jaar op rij Top Employer in België. Een mooie erkenning van ons transparant personeelsbeleid en open bedrijfscultuur. Ook wellbeing neemt een centrale plaats in ons HR-beleid in. Welke initiatieven zijn er op dit vlak?

"Een wellbeingprogramma staat nooit op zich, het is een HR-programma. Ik scheid die twee niet graag van elkaar. Want wellbeing is meer dan Zumba-sessies organiseren en fruitkorven uitdelen (lacht even). Een rechtvaardig loon, leidinggevenden die goed met hun team samenwerken … ook dat is wellbeing. Een HR-beleid heeft uiteindelijk als doel om mensen een ideale werkomgeving te bieden waarin medewerkers kunnen groeien, a great place to grow. Dat is niet enkel een slogan, je moet daaraan werken. Tijdens de war for talent is dat zelfs noodzakelijk om als bedrijf te kunnen overleven. Bij AG plukken we nu de vruchten van onze jarenlange aanpak: ons personeelsverloop ligt systematisch een heel pak onder het marktgemiddelde. Dat heeft te maken met cultuur, wellbeing, onze waarden en het verhaal dat je waarmaakt naar de medewerkers, en dus ook naar de klanten toe."​

​Wellbeing is de rode draad doorheen het HR-beleid en zit verweven in alle HR-initiatieven?

"Zo is dat. Een goed doordacht wellbeingbeleid maakt mensen veerkrachtig, en dat is zeer belangrijk. De wereld verandert voortdurend en het zal niet meer stoppen. We gaan van de ene crisis naar de andere, zonder tussenfases. Was dat vroeger dan minder erg? Ik weet het niet. Maar ik denk wel dat de frequentie toeneemt. Bovendien moeten we onze medewerkers niet alleen veerkrachtig maken, maar ook begeleiden. En hierbij speelt de leidinggevende de hoofdrol. HR is immers de tweede lijn, de eerste lijn zit bij de mensen op het terrein, de managers. Helaas is veerkracht geen wondermiddel en hebben we niet alles in onze handen. Het kan iedereen overkomen, een ziekte waardoor je langere tijd niet aan het werk kan ..." 

"Het gevoel dat je je verhaal kunt vertellen werkt ongelofelijk goed. En dat is ook de bedoeling van RECONNECT, om verantwoordelijken te helpen een luisterend oor te bieden." 

Zo kent iedereen wel iemand in zijn onmiddellijke omgeving die langdurig uitvalt.

"Inderdaad, bij een groot bedrijf zoals AG is dat zeker het geval. We hebben het geluk dat we een eigen medische dienst hebben, met vier dokters en drie verpleegkundigen op wie we altijd kunnen rekenen. Vroeger waren ze vooral gericht op de klassieke screening en testen, maar nu focussen ze zich ook op het begeleiden van mensen die langdurig werkonbekwaam zijn. 
Bij AG krijgt iedereen die drie weken afwezig is, sowieso een telefoontje van de medische dienst. We vragen hoe het met hen gaat en zo vernemen we meestal wat er aan de hand is. Ook bellen we met de manager, en in 90 procent van de gevallen is deze al volledig op de hoogte en is er een goed contact met de zieke medewerker."

​RECONNECT, het project van Stichting tegen Kanker, ondersteunt leidinggevenden bij gesprekken met een medewerker tijdens of na een kankerbehandeling. Wat houdt dit precies in?

"Als een medewerker geconfronteerd wordt met een kankerdiagnose, dien je als bedrijf eerst en vooral te luisteren en rekening te houden met de impact van de ziekte op hun fysisch én psychisch welzijn. Het RECONNECT-platform biedt heel wat tips en tricks voor de leidinggevende. Hoe pak je zo’n gesprek aan? Welke vragen stel je wel? Welke vragen stel je beter niet? Deze tips worden bij ons ook toegepast door de mensen van de medische dienst. Het is belangrijk dat de medewerker zich begrepen voelt tijdens deze eerste fase, want het is toch een shock. (even stil) Ik kan ervan meepraten. Bij een diagnose vorig jaar werd bij mij ook darmkanker vastgesteld."

Persoonlijk contact is dus van in het begin enorm belangrijk.

"Het gevoel dat je je verhaal kan en mag vertellen werkt ongelofelijk goed. En dat is ook de bedoeling van RECONNECT, om verantwoordelijken te helpen een luisterend oor te bieden. Kanker heeft een impact op het gezinsleven, op het mentaal welzijn… Tijdens de behandeling is er veel onzekerheid. Ook rijst de vraag ‘Hoe ga ik terug naar het werk?’. Als je door de chemo al je haar verliest, dan is dat niet zo evident. Er zijn medewerkers die er absoluut op staan om met een kaal hoofd of met een hoofddoek te komen werken, en anderen zien dat absoluut niet zitten. Dat is dus heel individueel en als werkgever moet je je aanpassen. En dus verwijs ik hiervoor graag naar het RECONNECT-platform, want dat geeft heel wat advies voor een geïndividualiseerde aanpak."

Raad je RECONNECT sterk aan voor kleine tot middelgrote ondernemingen?

"Zeker, want niet iedereen heeft de luxe om een heel contingent aan begeleiding en zorg ter beschikking te hebben. In bedrijven die minder groot zijn of waar mensen zaken moeten combineren, is het niet zo evident om iemand in huis te hebben die veel ervaring heeft met medewerkers met kanker. Hier kan het RECONNECT-platform de leemte in kennis van aanpak invullen met praktische tips, do’s en don’ts, literatuur... En het geeft daarnaast toegang tot een netwerk van specialisten en is dus ook een matching partner om er externe hulp bij te halen."

Zijn er nog andere aspecten die niet vergeten mogen worden als medewerkers langdurig uitvallen?

"Uiteraard is ook de financiële zekerheid bij langdurige werkonbekwaamheid belangrijk. Er is loonverlies terwijl er tal van medische kosten binnenkomen... 
Medewerkers daartegen beschermen met de gepaste verzekeringen is geen overbodige luxe. 
Daarnaast is het geregelde contact met de rechtstreekse leidinggevende, het elkaar op de hoogte houden, erg belangrijk. En als de behandeling en genezing verlopen zoals gehoopt, dan start het re-integratieverhaal. Bij AG gebeurt dit gefaseerd, ons Welcome Back-programma begeleidt mensen bij een geleidelijke terugkeer. Voor medewerkers met kanker passen we de aspecten van het RECONNECT-platform toe. Gaat het om psychosociale problemen, zoals een burn-out, dan biedt het Return To Work-traject, dat vervat zit in onze Income Care verzekering, de gepaste oplossing. Hierbij werken we samen met gediplomeerde partners. Bij AG hebben we systematisch een zestigtal collega’s in het Welcome Back-programma - na een opbouwscenario van drie tot zes maanden zijn ze meestal volledig terug aan het werk."

Het is duidelijk dat medewerkers die langdurig ziek zijn bij AG niet aan hun lot overgelaten worden. Denkt u dat dit actief bijdraagt tot het aantrekken en behouden van talentvolle medewerkers?

"Als je een lijstje maakt van ‘wat zijn uw tien drivers om ergens te gaan solliciteren’? Dan zal ons re-integratie en preventiebeleid er niet tussen staan (lacht breed). Maar als je als medewerker ziet hoe een collega waar je echt goed mee overeenkomt, die je graag hebt, geraakt wordt door een langdurige ziekte en je ziet dat het bedrijf daar op een correcte manier mee omgaat, wees maar zeker dat het een impact heeft. Dat is iets dat je bijblijft, als medewerker. Dan merk je dat AG een warme werkgever is, a great place to grow. Soms dient die groei eventjes op pauze gezet te worden omdat er iets in het leven van uw medewerker gebeurt. Dan pas kan je tonen dat je er ‘staat’ als werkgever. Dat is een beetje zoals een verzekering. Pas als je een schadedossier hebt, weet je wat je verzekering waard is. Dus ik twijfel daar geen vijf seconden, nee, zelfs geen twee seconden aan dat het op retentie werkt."


Benieuwd naar onze oplossingen bij langdurige arbeidsongeschiktheid van uw medewerkers? 
Neem een kijkje op onze website of maak een afspraak met uw AG-contactpersoon​.