De verschillende stappen van de uitbetaling van de groepsverzekering
1. Uw werknemer heeft contact met de Federale Pensioendienst (FPD) om het begin van zijn pensioen te bevestigen
Uw werknemer moet geen aanvraag indienen bij de FPD:
-
als hij met pensioen gaat op de wettelijke pensioenleeftijd (momenteel 65 jaar, 66 jaar vanaf 2025 en 67 jaar vanaf 2030);
EN -
als hij in België werkte als loontrekkende of zelfstandige;
EN -
als hij momenteel in België woont.
Als uw werknemer voldoet aan deze drie voorwaarden, neemt de FPD rechtstreeks contact met hem op om de begindatum van zijn pensioen vast te leggen. In alle andere gevallen moet uw werknemer een aanvraag indienen bij de
FDP.
2. De FPD deelt de wettelijke pensioendatum mee aan AG Insurance
De FPD verstrekt alle informatie over uw werknemer aan AG zodat wij de uitbetalingsprocedure van de groepsverzekering kunnen starten.
Als werkgever moet u ons op dat ogenblik nog niets bezorgen.
3. AG stuurt een brief naar uw werknemer met hierin de praktische richtlijnen om de uitbetaling van zijn groepsverzekering te ontvangen
Uw werknemer ontvangt ten vroegste 2,5 maand vóór zijn pensioen een brief van ons voor al zijn contracten bij AG (slapende en actieve contracten). Hierin vragen we hem om ons bepaalde gegevens te bezorgen, onder andere zijn bankrekeningnummer.
Naargelang zijn situatie moet uw werknemer ook enkele formulieren invullen:
Aanvraag tot uitbetaling van het aanvullend pensioen
Attest van effectieve activiteit*
Schuldsaldo in het kader van de hypothecaire lening
Uitbetaling in het buitenland van prestaties van een groepsverzekering
Bevestiging van de gegevens van het bankrekeningnummer
De verzekerde kan ons deze informatie op twee manieren bezorgen:
-
Via ons platform
MyAG Employee Benefits: dit is de gemakkelijkste en efficiëntste manier.
-
Als u geen toegang hebt tot MyAG Employee Benefits, kan uw werknemer ons deze informatie ook op papier of via mail bezorgen.
Als uw werknemer voldoet aan de voorwaarden gesteld in het
‘Attest van effectieve activiteit’, kan hij u vragen om dit document in te vullen en te ondertekenen om van een lagere belasting van het kapitaal van zijn groepsverzekering te genieten.
|
Op dat ogenblik kan uw werknemer ook kiezen tussen een uitbetaling in de vorm van een eenmalig kapitaal, of in de vorm van een periodieke rente.
Wil uw werknemer meer info over de uitbetaling van zijn groepsverzekering? Toon hem
MyAG Employee Benefits.
4. AG betaalt het aanvullend pensioen uit
Zodra we alle nodige informatie hebben, controleren we ze en vragen we eventueel bijkomende info.
Als we alle gegevens 3 weken voor de begindatum van het pensioen correct hebben ontvangen, storten we in de maand na de pensionering van de verzekerde het geld op zijn rekening.
Als uw werknemer koos voor een eenmalige uitbetaling van zijn kapitaal (populairste optie), sturen we hem een uitbetalingsbericht met de details van het uitgekeerde bedrag. En als uw werknemer koos voor een rente, krijgt hij een attest met het detail van de uitbetaalde rente.
Ga naar MyAG Employee Benefits voor meer info over de uitbetalingsprocedure.
5. AG stuurt een fiscale fiche naar uw werknemer
Het jaar daarop bezorgen wij de verzekerde een fiscale fiche om hem te helpen bij het invullen van zijn belastingaangifte.