Strijd tegen kanker: een prioriteit voor AG - AG Employee Benefits
Stichting tegen Kanker

Gepubliceerd op 30/01/2024

DELEN

Strijd tegen kanker: een prioriteit voor AG

In de aanloop naar Wereldkankerdag, die op 4 februari in België en de rest van de wereld plaatsvindt, bracht AG een bezoek aan Stichting tegen Kanker in Brussel. Daar volgde een gesprek met Dr. Veronique Le Ray, medisch directeur, en Bernard Buntinx, Corporate Fundraising Manager, over het partnerschap tussen de twee organisaties en de initiatieven die bestaan om werkgevers en hun medewerkers te helpen omgaan met kanker op het werk. Een terugblik op dit exclusieve interview.


In 2024 vieren Stichting tegen Kanker en AG respectievelijk hun 100e en 200e verjaardag en 10 jaar samenwerking. Wat houdt dat partnerschap in en wat zijn de doelstellingen? 

Bernard: Stichting tegen Kanker werkt aan drie belangrijke missies. En AG is onze actieve partner daarin. Zo nemen AG-medewerkers bijvoorbeeld deel aan sportieve uitdagingen zoals Move4Cancer om geld in te zamelen, of organiseert de directie van AG het gloednieuwe evenement 'Beating Cancer Together' op de AG Campus. Dat maakt onze samenwerking met de verzekeraar zo speciaal, in twee richtingen.Move4Cancer 

Concreet bestaat onze eerste missie erin om het wetenschappelijk onderzoek naar kanker in België te financieren. We werven fondsen die direct worden gebruikt door verschillende academische en onderzoeksinstellingen. Onze tweede missie is preventie via onze verschillende communicatiecampagnes. Voorbeelden daarvan zijn UV-preventiecampagnes (AG zorgde voor gratis zonnecrèmeautomaten aan de Belgische kust) en antirookcampagnes. Onze derde missie tot slot bestaat uit het ondersteunen van mensen met kanker en hun families. Dat is waar het Reconnect-project, dat wordt ondersteund door AG, om de hoek komt kijken en een van de belangrijkste initiatieven van onze Stichting is.
 

Wat is het Reconnect-project? 

B: Het doel van Reconnect is om werkgevers en hun medewerkers een dienst aan te bieden die overeenkomt met de missies van de Stichting. Het doel is om die missies te implementeren binnen de bedrijven en bij het personeel dat er nood aan heeft.​​ 

Concreet is Reconnect een platform dat advies en tips geeft aan managers en teamleaders die een medewerker met kanker hebben. Op het platform kunnen ze een hele reeks informatie vinden over bijvoorbeeld hoe iemand op te vangen die tijdens of na een kankerbehandeling weer aan het werk gaat. Het is dan ook een hulpmiddel op zich. Sterker nog, achter Reconnect zit een heel systeem met coaches die per geval antwoorden op maat leveren.
 

We horen vaak over burn-out op het werk, maar zelden over kanker. Vanwaar dat taboe?

Veronique: Kanker is heel bijzonder. Het leven van de patiënten wordt danig overhoopgegooid, ze worden geconfronteerd met hun eigen vergankelijkheid, ook al zijn de overlevingskansen na kanker sterk toegenomen, tot nu bijna 70% voor alle kankers samen. Bovendien lijkt er in onze samenleving, die ons eeuwige jeugd belooft, geen ruimte te zijn voor de pijn van de dood. En we kunnen duidelijk dezelfde parallel trekken op de werkplek, waar (met uitzondering van een paar beroepen) er over de dood vrijwel niet wordt gesproken.
 

Wat zijn de gevolgen voor werknemers die aan kanker lijden?

V: Ten eerste zijn er in België jaarlijks 75.000 nieuwe diagnoses van kanker, waarbij 27.000 mensen in de werkende leeftijd zitten. Dat betekent dat elke dag bij 75 actieve mensen kanker wordt vastgesteld. Dat is belangrijk om te weten. 

Ten tweede moeten we beseffen dat het een schok is als je te horen krijgt dat je kanker hebt. Je wordt geconfronteerd met een langdurige ziekte, maar met een onbekende uitkomst. Het is als een donderslag bij heldere hemel. Het betekent ook een onmiddellijke stopzetting van de activiteiten en een zeer snelle medische behandeling, volgens een strikte, tijdrovende planning. Het kan een invaliderende behandeling zijn, met bijwerkingen zoals vermoeidheid, misselijkheid en overgeven, eetstoornissen die leiden tot verminderde mobiliteit en soms isolement.

“Reconnect is een platform dat advies en tips geeft aan managers​."


Anderzijds kennen mensen die tijdens hun behandeling vrij snel weer aan het werk gaan vaak een vlotter herstelproces. In tegenstelling tot een burn-out is de terugkeer naar het werk tijdens of vlak na de behandeling structurerend en lonend voor de werknemer, dankzij de sociale relaties en het gevoel van eigenwaarde. Het houdt de moed erin, ze voelen zich nuttig en het geeft hen iets anders om over na te denken dan hun ziekte. Dat is echt uniek aan kanker.
 

En voor de werkgevers? 

V: Werkgevers staan ook voor een grote uitdaging. Ze zullen allemaal wel eens iemand in hun team hebben die met kanker te maken krijgt. En werknemers die aan kanker lijden, verwerven bijkomende capaciteiten die vrij uniek zijn: flexibiliteit, een andere kijk op het leven, een terugkeer naar de essentie, meer veerkracht en aanpassingsvermogen, enz. Maar ze zitten ook nog met een heleboel vragen ten aanzien van hun werkgever of collega’s. “Hoe vertel ik het nieuws?” “Moet ik het mijn collega’s vertellen?” “Kan ik (evenveel) gaan werken tijdens mijn behandeling?” “Zullen mijn collega’s wrok koesteren als ik minder ga werken?” … ​​

​​

Managers en teamleaders vinden het vaak moeilijk om zichzelf in deze situatie te plaatsen. Werkgevers stellen zichzelf verschillende vragen“: "Hoe ga ik met die persoon communiceren?“ Of "Moet ik medelijden met hem hebben?“, "Moet ik mijn relatie met hem of haar versterken?" Of omgekeerd "Moet ik afstand nemen en geen vragen stellen?". Het lijkt misschien paradoxaal, maar ook werkgevers hebben ondersteuning nodig om de juiste reflexen te ontwikkelen ten opzichte van hun medewerkers die aan kanker lijden.
 

Dat is waar het in het Reconnect-platform om draait: het komt tegemoet aan de behoeften van zowel werkgevers als werknemers ... 

V: We hebben het nut ervan in twee categorieën verdeeld, met aan de ene kant de hard skills, d.w.z. het systematiseren van alle patiëntenadministratie vanaf de diagnose, tijdens de behandeling en, op de langere termijn, bij het plannen van een terugkeer naar het werk.  En aan de andere kant de soft skills, met snelle antwoorden op vragen van werkgevers en een lijst van gespecialiseerde en gecertificeerde professionele coaches om hen te helpen het best mogelijke gedrag aan te nemen en de terugkeer naar het werk te plannen“. 

"Kanker is nog steeds een taboe op de

werkvloer."


Wat bieden jullie concreet aan in deze Reconnect-programma's? 
 

V: Met Reconnect bieden we zowel individuele gesprekken als groepssessies aan. We hebben gemerkt dat sommige mensen de behoefte hebben om deel te nemen aan sessies met collega's in hun bedrijf rond het thema kanker. Via het online platform laten we werkgevers en hun medewerkers vrij in hun keuze: individuele of groepsgesprekken. 

Tijdens die sessies geven we advies en tips in verschillende modules van ongeveer 30 minuten. Die zijn bewust vrij kort om nauwkeurige en beknopte antwoorden te geven op de verschillende vragen. Het is duidelijk een toegevoegde waarde voor de werkgever om een dergelijke oplossing aan te bieden. Want een goed geregelde terugkeer naar het werk voor medewerkers kan ervoor zorgen dat zij, en ook hun collega's, nog trouwer zijn aan het bedrijf, waar zieke medewerkers de kans krijgen om terug aan het werk te gaan. Het is een win-winsituatie voor het bedrijf, de medewerkers en de mensen om hen heen. Eerlijk, het proces is niet altijd gemakkelijk, maar het platform biedt de ondersteuning die ontbreekt in een sector waar kanker nog altijd een taboe is.
 

De rol van AG is dus essentieel voor de zichtbaarheid van het platform?

B: De samenwerking tussen AG en de Stichting is ideaal omdat AG zowel een gebruiker van het platform als een sponsor is. Dat vergroot niet alleen de bekendheid en de zichtbaarheid, maar stelt ons ook in staat om nieuwe inhoud te ontwikkelen en steeds meer te communiceren. Het platform leeft omdat het gebruikt wordt, ook al willen we natuurlijk niet dat een werkgever het ooit hoeft te gebruiken voor concrete gevallen. Maar nogmaals, het is een instrument dat nodig is wanneer het geval zich voordoet.
 

Preventie en behandeling, de sleutelwoorden van Stichting tegen Kanker? 

V: Inderdaad, deze twee concepten passen perfect bij mijn opvatting over geneeskunde. Behandeling is één ding, maar ziektepreventie is net zo belangrijk. Naar mijn mening bestaat de rol van de Stichting er hierin om holistische zorg te bieden voor kanker, en dus voor mensen bij wie kanker is vastgesteld, door onze drie missies van financiering, preventie en ondersteuning te vervullen.
 

Wie is Dr. Veronique Le Ray?​

  • Veronique Le Ray, arts en consultant gespecialiseerd in ziekenhuizen en gezondheidszorg, heeft een schat aan ervaring op medisch gebied.

  • Ze werkte zeven jaar in de algemene en plastische chirurgie in verschillende ziekenhuizen in België en Luxemburg. Gedreven door haar passie voor innovatie in de gezondheidszorg heeft ze verschillende managementfuncties bekleed in de gezondheidszorg, waaronder klinische, medische, marketing-, beleidsontwikkelings- en belangenbehartigingsfuncties.

  • Dr. Veronique Le Ray is momenteel medisch directeur en woordvoerder van Stichting tegen Kanker en speelt een sleutelrol bij het oplossen van problemen die verband houden met kanker en het bevorderen van vooruitgang in de gezondheidszorg. De nadruk ligt hierbij voortdurend op het belang van screening en het handhaven van een gezonde levensstijl.

 

Bernard Buntinx bio

  • Gemotiveerd door de positieve impact die bedrijven kunnen hebben, sloot hij zich in de zomer van 2023 aan bij Stichting tegen Kanker. Hij werkte tien jaar lang op het gebied van fairtradecertificering en duurzaam bosbeheer en wilde bedrijven de mogelijkheid bieden om een actieve rol te spelen in de doelstellingen van duurzame ontwikkeling.

  • Als vader van twee kinderen vindt hij het leuk om ieders creativiteit te stimuleren om de mooiste projecten te ontwikkelen.