Uw cookies zijn uitgeschakeld. Schakel uw cookies a.u.b. aan om uw voorkeuren op te slaan.

We gebruiken cookies om: klantenervaring te optimaliseren, gepersonaliseerde informatie te bezorgen en het delen van info op sociale media mogelijk te maken. De toestemming die u geeft door op 'Akkoord' te klikken geldt voor alle websites van AG Insurance. Lees ook ons cookiebeleid en onze privacyverklaring.

Meer weten
Werknemer profiteert van re-integratietraject Return To Work.

Gepubliceerd op 30/09/2021

DELEN

Return To Work: een succesverhaal

​​​​​​​​​

Sinds vier jaar kan u kiezen voor een Income Care-verzekering in combinatie met het Return To Work-traject. Als gevolg van de coronacrisis ervaren mensen vaak stress en zijn sommigen zelfs bang om terug naar het werk te gaan. Wat is de balans na vier jaar Return To Work? Had het jaar 2020 een impact op de trajecten?   Maak ook kennis met onze nieuwe zorgpartner CITES: 'la Clinique du Stress et du Travail' in Luik.

​​​​

Werknemers die lijden aan een stressgerelateerde ziekte hebben gespecialiseerde zorg nodig. Vandaag is deze zorg gefragmenteerd en zijn de wachttijden lang. Daarom biedt AG een proactief zorgtraject op maat.  ​


Het traject Return To Work omvat een gerichte aanpak om uw medewerkers met een stressgerelateerde ziekte (bijv. burn-out) te helpen het werk te hervatten in goede gezondheid. Deze dienst maakt sinds 2017 integraal deel uit van ons aanbod Income Care.

Bovendien is ons zorgtraject complementair aan de nieuwe re-integratiewetgeving. Voor stressgerelateerde aandoeningen ontbreken in de wettelijke regeling namelijk 2 essentiële kenmerken: behandeling en snelheid. En daar wil AG ​met het zorgtraject op inzetten.​


Volgend op de afwezigheidsmelding kan het 1 tot 3 maanden duren om het traject te organiseren, en de gemiddelde duur van een traject is 5 maanden. Deze dienst wordt op vrijwillige basis aangeboden. Met andere woorden, uw medewerker krijgt altijd het voorstel, maar kan op elk moment beslissen om wel of niet deel te nemen aan het re-integratietraject. Om snel toegang te krijgen tot het traject, is het belangrijk dat uw medewerker binnen de 30 dagen na de aangifte van arbeidsongeschiktheid alle vereiste documenten naar AG stuurt.

 

Wat is de balans na 4 jaar?

"Sinds de start in 2017 is ons re-integratietraject een echt succes", aldus Bram Smolenaers, Head of Market & Product Development Health Care van AG. Het aantal trajecten verdubbelt elk jaar, met een totaal van 3.098 trajecten in 4 jaar. Dat resultaat heeft ook te maken met de groeiende belangstelling voor de verzekering gewaarborgd inkomen Income Care. 

Had het coronajaar 2020 een impact op de trajecten?
2020 is anders dan voorgaande jaren door de coronacrisis.  

In de eerste plaats moesten onze partners zich aanpassen aan de social distancing. Ze zijn overgestapt van rechtstreeks contact met de patiënt naar virtueel contact of een combinatie van beide (face-to-face en virtueel). Bovendien duurde de re-integratiefase in bepaalde gevallen langer ( bv. door het thuiswerk kregen sommige werknemers de terugkeer naar het werk moeilijker georganiseerd). Ondanks de moeilijkheden in 2020 hebben onze partners voor een degelijke follow-up gezorgd. 

Daarnaast is de begeleiding van arbeidsongeschikte medewerkers complexer geworden, vooral door de toename van het aantal mensen dat kampt met mentale problemen zoals angststoornissen. De redenen voor arbeidsongeschiktheid zijn dus niet alleen werkgerelateerde stressstoornissen. 

De resultaten tot slot blijven stabiel, ondanks de toename van het aantal ernstigere gevallen in combinatie met de lockdown en social distancing. +/- 70% van de afgeronde trajecten was succesvol. Concreet betekent dit dat een werknemer die langdurig uitvalt door een stressgerelateerde aandoening, opnieuw op de werkvloer staat na 6 tot 8 maanden. Dit is een enorme vooruitgang. Uit het verleden weten we dat 50% van de afwezige werknemers met een psychische aandoening na 2 jaar nog altijd niet het werk heeft hervat.

Nieuwe partner: CITES, 'la Clinique du Stress et du Travail' in Luik

Sinds de start van het Return To Work-traject werken we samen met drie gespecialiseerde zorgpartners: het Huis voor Veerkracht, het Medisch Centrum in Ternat en Workplace Options. In 2020 hebben we ons aanbod uitgebreid met een nieuwe partner: CITES, 'la Clinique du Stress et du Travail' in Luik. 

CITES is een intercommunaal preventiecentrum voor stressgerelateerde psychische aandoeningen zoals burn-out. Al 25 jaar voeren zij individuele, collectieve en preventieve interventies uit in verband met stress en psychosociale risico's op het werk. Het traject vindt hoofdzakelijk plaats in Luik en de werknemer volgt het in het Frans.


Enkele getuigenissen 

Benieuwd naar wat andere HR-managers hie​rover te zeggen hebben? Bekijk hun getuigenissen over het re-integratietraject.  

Wil u graag ​meer weten over Return To Work?




De verzekering gewaarb​orgd inkomen, een must voor uw werknemers 

Zoals gezegd is het succes van Return To Work ook te danken aan de groeiende interesse voor een verzekering gewaarborgd inkomen. Uit het onderzoek van Vlerick Business School en AG blijkt dat werknemers de verzekering gewaarborgd inkomen beschouwen als een essentieel onderdeel van hun extralegale voordelen. Meer dan 90% zou het erg appreciëren mocht zijn werkgever zo’n verzekering in het verloningspakket integreren. 

Meer weten? Doe de quiz over arbeidsongeschiktheid en download het volledige onderzoeksrapport.​