Het mentaal kapitaal van uw organisatie versterken - AG Employee Benefits

Uw cookies zijn uitgeschakeld. Schakel uw cookies a.u.b. aan om uw voorkeuren op te slaan.

We gebruiken cookies om: klantenervaring te optimaliseren, gepersonaliseerde informatie te bezorgen en het delen van info op sociale media mogelijk te maken. De toestemming die u geeft door op 'Akkoord' te klikken geldt voor alle websites van AG Insurance. Lees ook ons cookiebeleid en onze privacyverklaring.

Meer weten
Elke-geraerts-betere-geesten-op-het-werk

Gepubliceerd op 30/05/2017

DELEN

De actieve shift: hoe versterkt u het mentaal kapitaal van uw organisatie?


“We zitten met een breincrisis”, stelt Elke Geraerts, neuropsycholoog en partner bij Better Minds at Work. Deze auteur van de boeken ‘Mentaal Kapitaal’ en ‘Het nieuwe mentaal’ geeft concrete tips om ons brein te trainen en meer gefocust te zijn.


Infobesitas

" Veel mensen zijn kenniswerkers”, aldus Elke Geraerts. “En toch denken slechts heel weinig mensen eraan om hun brein te trainen of te versterken. Onze hersenen worden vandaag enorm uitgedaagd. Denk aan de massa informatie die vanuit sociale media op ons afkomt. Veel relevante informatie slaan we niet op, omdat ze meteen verdrongen wordt door irrelevante andere info. Die infobesitas zorgt mee voor meer burn-outs.”


FOMO
Bovendien zijn we 24/7 verbonden met anderen. ‘FOMO’, fear of missing out: we willen niks missen. Daarnaast moeten we steeds vaker in teams werken. Dat is leuk, maar creëert wel ‘rolstress’: wat verwachten anderen van me? Dit alles leidt tot erg onverwachte toepassingen in ons dagelijks leven, zoals afzonderlijke voetpaden voor mensen die met hun smartphone bezig zijn.


Breincrisis

Elke Geraerts: “We zitten dan ook in een breincrisis: we kunnen niet meer volgen aan het tempo dat we zelf zouden willen. En dat creëert stress. Meer dan 30 % van het ziekteverzuim wordt veroorzaakt door stress. Dat cijfer ligt zelfs nog hoger bij 50-plussers. Bij mensen die onder stress staan, overweegt 1 op de 3 om van job te veranderen. Het komt er dus op aan om de mentale veerkracht van medewerkers te versterken. Maar hoe doe je dat? Als werkgever is het belangrijk om de energievreters en de energiegevers binnen het bedrijf te identificeren. Zo is de verbondenheid tussen collega’s en teamsfeer de grootste energiegever. Beschouw deze dus niet zomaar als vanzelfsprekend.”


Tips voor een veerkrachtig brein

Tot slot geeft Elke Geraerts een aantal kant-en-klare tips om uw brein te versterken:

Er is een onderscheid tussen olifanten (de belangrijkste taken van de dag) en konijnen (kleinere, irrelevante opdrachten, zoals e-mails beantwoorden). We beginnen onze werkdag met konijnen, terwijl we veel beter met olifanten zouden beginnen. Start dus elke werkdag met een olifant, een kerntaak.

Onze geest dwaalt vaak af, bijvoorbeeld in de auto. Dat zorgt voor negatieve gedachten. En die leiden op hun beurt tot stress. Het komt erop aan om die negatieve gedachten neutraal of zelfs positief te maken. Een goede manier hiervoor is uzelf regelmatig de vraag te stellen: wat was ik zonet aan het denken? U zal merken dat het vaak negatieve gedachten waren. Als u zich daarvan bewust wordt, kan u het veranderen.

Aandacht is het nieuwe IQ geworden in deze kenniseconomie, maar we beseffen het niet. Ons brein kan niet multitasken, ook vrouwen kunnen dit niet. Als we multitasken, zijn we tot 40 % minder productief. Meer nog, hoe meer u multitasket, hoe slechter u erin wordt. Daarom is het belangrijk om af en toe te singletasken. Zet de e-mailmeldingen uit, en uw smartphone ook. Telkens er een e-mail binnenkomt, duurt het 25 minuten vooraleer u terug volledig gefocust bent … Wijd u dus aan één enkele taak gedurende een bepaalde tijd, zonder afleiding. Bedrijven die inzetten op focus bij de kenniswerkers creëren veel meer veerkracht.

Houd brainstormsessies in de namiddag. Hoe vermoeider u bent, des te creatiever u bent. U kan dan beter out of the box denken.

Vergaderingen zijn vaak enorme energievreters. Zorg voor efficiënte vergaderingen:

  • Plan vergaderingen waarin aandacht centraal staat. Die zijn korter en geven energie.
  • Rechtopstaand vergaderen is veel zinvoller: de vergaderingen duren korter en je bent veel effectiever (je geest is veel actiever door je lichaamspositie en zal met concretere actiepunten komen).
  • Nodig niet teveel mensen uit op de vergadering.

Vul uw agenda in op basis van aandacht in plaats van op basis van tijd.